Zorunlu Trafik Sigortasında Devrim Niteliğinde Değişiklik: Hasarsızlık İndirimi Artık Sürücüye Bağlanıyor
Sigorta Denetleme Kurulu (SEDDK), trafik sigortası primlerini kökten değiştirecek yeni bir düzenlemeyi kamuoyu ile paylaştı. Mevcut sistemde araç bazlı olan hasarsızlık indirimi ve basamak sistemi, 2026 yılından itibaren sürücü odaklı bir modele evrilecek.
Son günlerde basında yer alan haberler üzerine harekete geçen Sigorta Denetleme Kurulu (SEDDK), zorunlu trafik sigortasına ilişkin kafa karışıklıklarını gidermek ve gelecekte hayata geçirilecek önemli değişiklikleri netleştirmek amacıyla kapsamlı bir açıklama yayınladı. Açıklama, özellikle hasarsızlık indirimi ve avantajlı basamak haklarının araçtan sürücüye nasıl aktarılacağına dair kritik detaylar içeriyor.
Kurulun açıklamasına göre, mevcut yasal çerçevede zorunlu trafik sigortası poliçeleri, motorlu aracın işleteni adına düzenlenmekte. Bu durum, bir kişinin birden fazla aracı olması halinde, her bir araç için ayrı poliçe düzenlenmesini ve ikinci ve sonraki araçların sigortalarının 4. basamaktan başlamasını zorunlu kılıyor. Yani, sürücünün ne kadar tecrübeli ve hasarsız olursa olsun, sahip olduğu her yeni araç, sigorta primi açısından “sıfır riskli” kabul ediliyordu.
Ancak bu durum, 1 Ocak 2026 tarihi itibarıyla değişecek. SEDDK’ın açıkladığı yeni düzenleme, vatandaşların araç değişimlerinde yaşadığı bu mağduriyeti ortadan kaldırmayı hedefliyor. Yeni sistemde, avantajlı basamakta bulunan bir aracını satan sigortalı, yeni aldığı araca bu avantajlı basamağı aktarabilecek. Bu aktarım işlemi için sigortalıların, sigorta acentelerine veya doğrudan sigorta şirketlerine başvuruda bulunarak “basamak düzeltmesi” talep etmeleri yeterli olacak.
Önemli Tarih: 1 Ocak 2026
Başvuru yapılmaması durumunda ise sistem, bu düzeltmeyi poliçenin bir sonraki yenileme döneminde otomatik olarak gerçekleştirecek. SEDDK, bu uygulamanın sadece avantajlı basamaktakiler için değil, dezavantajlı (yüksek riskli) basamakta bulunan sürücüler için de geçerli olacağını vurguladı. Yani, riskli sürücü statüsündeki bir kişi de aracını değiştirdiğinde, bu risk durumu yeni aracına taşınacak.
Açıklamanın en dikkat çekici kısmı ise, mevcut düzenlemenin ötesinde, daha radikal bir dönüşümün hazırlıklarına işaret etmesi. SEDDK, trafik sigortası poliçelerinin tamamen “sürücü temelli” olarak düzenlenebilmesine yönelik alternatif bir model üzerinde çalıştıklarını duyurdu. Bu modelin amacı, iyi sürücü ile riskli sürücü ayrımını çok daha belirgin ve adil bir şekilde ortaya koymak.
Uzun vadeli hedef nedir? Kurul, sigorta poliçelerinin işletenden (araç sahibinden) bağımsız olarak, doğrudan sürücünün kendi risk profiline göre şekillendiği bir sistemin altyapısını hazırlıyor. Bu sistem hayata geçtiğinde, hasarsızlık indirimi ve basamaklar artık tamamen kişiye özel olacak. Bir sürücü, kullandığı her araçta aynı avantajlı veya dezavantajlı primi ödeyecek. İlgili tüm paydaşlarla (sigorta şirketleri, birlikler, diğer kurumlar) titizlikle yürütülen bu çalışmalar tamamlandığında, nihai düzenleme önerileri kamuoyuna açıklanacak.
Bu açıklamalar, Türkiye’deki zorunlu trafik sigortası ekosisteminin, daha adil, şeffaf ve sürücü performansını ödüllendiren bir yapıya doğru evrildiğini gösteriyor. 2026 yılında başlayacak olan araç bazlı basamak aktarımı, aslında bu büyük dönüşümün ilk adımı niteliğinde. Sürücüler, birkaç yıl içinde, sigorta primlerini belirleyen en önemli faktörün artık aracın modeli değil, kendi direksiyon başındaki davranışları olacağı bir döneme hazırlanmalı.
Haber içeriği, SEDDK’ın resmi açıklamalarına dayanmaktadır. Detaylı bilgi için ilgili kurumun duyuruları takip edilmelidir.
www.sozcu.com.tr internet sitesinde yayınlanan yazı, haber ve fotoğrafların her türlü telif hakkı Mega Ajans ve Rek. Tic. A.Ş’ye aittir. İzin alınmadan, kaynak gösterilerek dahi iktibas edilemez.